مروری بر سینمای دفاع مقدس در 30 سالگی انقلاب اسلامی ایران
مظفرالدین شاه قاجار در سال 1900 میلادی در سفری که به کشور فرانسه داشت، با سینما و سینماتوگراف آشنا میشود و علاقمند پدیده نوظهور میشود. میرزا ابراهیم خان عکاس باشی به دستور شاه یک سینماتوگراف میخرد و به این صورت، سینماتوگراف در اوایل سال 1297 شمسی وارد کشور ایران میگردد.
در بیشتر کشورها سینماتوگراف از ابتدا یک وسیله تفریحی عامه پسند بوده و مردم کوچه و بازار را سرگرم میکرده ولی در ایران، سینما در ابتدا فقط در اختیار درباریان قاجار و اشراف و وسیلهی سرگرمی و تفریح آنان بوده است.
سینمای از پایه ویران کشورمان، تاریخ مغشوش و ناراحت کنندهای دارد که در چندین کتاب هم نمیگنجد، چه رسد به این چند سطر. این سینما پس از گذراندن پستی و بلندیهای بسیار زیاد و یک تغییر روند کلی در سال 1357 و بعد از پیروزی انقلاب به ما رسید.
با پیروزی انقلاب ابتذالی که سینمای ایران را در اختیار گرفته بود به یکباره حذف شد و فیلمها رویکردی انقلابی به خود گرفتند و اهالی سینما همپای مردم انقلابی ایران، در عرصه سینما فعالیتهای جدیدی را آغاز کردند.
با شروع جنگ تحمیلی و احساس وظیفه اهالی سینما نسبت به جنگ و مسائل پیرامون آن، ژانری در سینمای ایران به وجود آمد که به آن "سینمای دفاع مقدس" اطلاق میگردد.
سال 1360 را باید سال تولد سینمای جنگ و فیلم سینمایی "مرز" (جمشید حیدری) را میتوان به عنوان آغازگر این ژانر سینمایی دانست.
فیلمهای "عبور از میدان مین" (جواد طاهری)، "جانبازان" (ناصر محمدی)، پیشتازان فتح (ناصر مهدی پور)، "دیار عاشقان" (حسن کاربخش) و "ما ایستادهایم" (اکبر حر) از دیگر آثار ابتدایی و تاثیرگذار سینمای دفاع مقدس به حساب میآیند.
< ------- بقیه در ادامه مطلب --------! >
جایی برای نوشتن دغدغه، -اگر مشغله بگذارد-