مروری بر سینمای دفاع مقدس در 30 سالگی انقلاب اسلامی ایران

مظفرالدین شاه قاجار در سال 1900 میلادی در سفری که به کشور فرانسه داشت، با سینما و سینماتوگراف آشنا می­شود و علاقمند پدیده نوظهور می­شود. میرزا ابراهیم خان عکاس باشی به دستور شاه یک سینماتوگراف می­خرد و به این صورت، سینماتوگراف در اوایل سال 1297 شمسی وارد کشور ایران می­گردد.

در بیشتر کشورها سینماتوگراف از ابتدا یک وسیله تفریحی عامه پسند بوده و مردم کوچه و بازار را سرگرم می­کرده ولی در ایران، سینما در ابتدا فقط در اختیار درباریان قاجار و اشراف و وسیله­ی سرگرمی و تفریح آنان بوده است.

سینمای از پایه ویران کشورمان، تاریخ مغشوش و ناراحت کننده­ای دارد که در چندین کتاب هم نمی­گنجد، چه رسد به این چند سطر. این سینما پس از گذراندن پستی و بلندی­های بسیار زیاد و یک تغییر روند کلی در سال 1357 و بعد از پیروزی انقلاب به ما رسید.

با پیروزی انقلاب ابتذالی که سینمای ایران را در اختیار گرفته بود به یک­باره حذف شد و فیلم­ها رویکردی انقلابی به خود گرفتند و اهالی سینما هم­پای مردم انقلابی ایران، در عرصه سینما فعالیت­های جدیدی را آغاز کردند.

با شروع جنگ تحمیلی و احساس وظیفه اهالی سینما نسبت به جنگ و مسائل پیرامون آن، ژانری در سینمای ایران به وجود آمد که به آن "سینمای دفاع مقدس" اطلاق می­گردد.

سال 1360 را باید سال تولد سینمای جنگ و فیلم سینمایی "مرز" (جمشید حیدری) را می­توان به عنوان آغازگر این ژانر سینمایی دانست.

فیلم­های "عبور از میدان مین" (جواد طاهری)، "جانبازان" (ناصر محمدی)، پیشتازان فتح (ناصر مهدی پور)، "دیار عاشقان" (حسن کاربخش) و "ما ایستاده­ایم" (اکبر حر) از دیگر آثار ابتدایی و تاثیرگذار سینمای دفاع مقدس به حساب می­آیند.

< ------- بقیه در ادامه مطلب --------! >

ادامه نوشته

سلام اول

بسم الله ...  ما دوباره شروع کردیم.

و باز هم سلام!

مدتی است که وبلاگ قبلی ام  فیلتر شده به همین خاطر یه نقل مکان کردیم!


اما محض اطلاع دوستان و البته بودن این مطالب در این دفتر می گویم:

نامم علی است و تبارم رجبی

دانشجوام و در حال کسب دانش؛ که به هیچ دردم نخواهد خورد این سواد سیاه کننده! از اون دسته از آدمهایی هستم که علم رو بیشتر از دانش می‏ پسندند ...

با هیچ کس پیمان اخوت ندارم، جز با مولایم سید علی. هر کس در اندازه و جایگاه خودش محترم است اما فقط تا جایی که با اصول زاویه پیدا نکرده باشد.

دیدگاه ها می تواند متفاوت باشد؛ قرار نیست مثل هم فکر کنیم ؛ اما اعمال نباید متفاوت شود. این یعنی همان که مولا دنبالش می گشت و می فرمود: "این عمار"

دغدغه‏هایم در سه کلمه خلاصه می‏شود ؛
دین
فرهنگ
عدالت

هر سه مکمل اند و در کشور ما مظلوم.

قرار است از این دغدغه ها بر روی این دفتر مجازی بنویسم...


یاعلی